Voor diverse filialen van GAMMA in Amsterdam zocht Goedhart nieuwe collega’s. Via een wervingscampagne was het belangrijk dat 2 functies onder de aandacht werden gebracht: vulploeg- en verkoopmedewerkers. Maar hoe bereik je de juiste doelgroep?
De strategie uitdenken voor de wervingscampagne van GAMMA vormde het beginpunt. Wie is de doelgroep? Waar moet de doelgroep naartoe worden geleid? Wat gaan we meten? Al snel werd duidelijk dat de doelgroep – mensen uit de regio Amsterdam – via de advertentie op de algemene vacaturepagina van GAMMA terecht moest komen. Want wellicht sprak een andere functie die persoon wel meer aan.
Daarna was het tijd voor de volgende stap: de aandacht trekken van potentiële sollicitanten. Uit een creatieve brainstorm vloeide het concept ‘Ben jij GAMMA-materiaal?’ voort. Deze vraag vormde het uitgangspunt voor de wervingscampagne. Zo startten we de zoektocht naar een vulploegmedewerker die goed uit de verf komt en een verkoopmedewerker die de spijker op z’n kop slaat.
De campagne rolden we vervolgens uit op Facebook en Instagram, specifiek in de regio Amsterdam. Waar we in de overzichten gebruik maakten van uitingen met ondersteunende advertentieteksten, deelden we de stories op in meerdere beelden. In 1 maand tijd bereikte de wervingscampagne van GAMMA 51.147 unieke personen. Hiervan klikten 2.217 mensen door naar de vacaturepagina.
En de sollicitaties? In totaal solliciteerden 100 personen gedurende de looptijd van de campagne. Helaas heeft dit niet veel vulploeg- en verkoopmedewerkers opgeleverd, maar wel veel andere nieuwe medewerkers die ook hard nodig waren. Zo zie je maar: je kunt een campagne met doel A insteken, terwijl je doel B (ook positief) behaalt.