Bekijk
Eerdere winnaars van FD Gazellen, De Sterkste Schakel Rijnland & EY Entrepreneur of The Year.

Hoe rebranding jouw merk transformeert

25-04-2024 5 min leestijd

Wat is rebranding? En hoe ziet dat er in de praktijk uit? Je leest het in ons artikel.

Een sterk merk is een visitekaartje: het vertelt anderen wie je bent en waar je voor staat. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap opvalt en de juiste mensen bereikt? Dat is waar branding en huisstijl bij helpen. Door je merk op de juiste manier vorm te geven, kun je jouw doelgroep aanspreken en je verhaal duidelijk overbrengen, wat uiteindelijk kan leiden tot nieuwe klanten. In deze blog duiken we dieper in het proces van rebranding.

1. Wat is rebranding?

1.1 Redenen voor rebranding

2. Tips voor een sterke rebranding

2.1 Ken je doelgroep
2.2 Wees consistent
2.3 Betrek je team
2.4 Stel doelen

3. Praktijkvoorbeeld

3.1 Marketingaspect 
3.2 Grafisch aspect 

4. Schakel een specialist in voor jouw rebranding

1. Wat is rebranding?

Rebranding is het veranderen of verbeteren van de identiteit van een merk. Het is raadzaam om eens in de zoveel jaar jouw huisstijl onder de loep te nemen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren om mee te gaan in de tijd en om door te ontwikkelen met jouw merkstrategie- en beloften.

Mensen denken vaak dat rebranding uitsluitend gaat over het veranderen van het logo of de huisstijl, maar in werkelijkheid is het veel meer dan dat. Rebranding kan ook gaan over het aanpassen van je missie, visie, slogan, doelgroep, en zelfs de markt waarin je opereert. Het draait allemaal om het meegroeien met je merk!

1.1 Redenen voor rebranding

Bedrijven hebben verschillende redenen om te rebranden:

  • Je bedrijf groeit.
  • Je wil meegaan met de tijd.
  • Je wil actueel blijven.
  • Het imago van je bedrijf is negatief.
  • Je huidige merkidentiteit is niet passend bij wat je bedrijf echt wil.
  • De behoeften van je klanten veranderen.
  • Je merk gaat fuseren, splitsen of wordt overgenomen.

2. Tips voor een sterke rebranding

We delen graag enkele waardevolle tips gebaseerd op onze expertise en ervaring, die je kunt gebruiken tijdens het rebranding proces.

2.1 Ken je doelgroep

64 procent van de consumenten hecht waarde aan overeenkomende normen en waarden. Dit vinden ze belangrijk om een klik te hebben met een onderneming. Dit blijkt uit onderzoek van Harvard Business Review. Onderzoek daarom op welke manier je doelgroep aangesproken wil worden, in welke levensfase ze zich bevinden en hoe ze over iets denken.

2.2 Wees consistent

Het is belangrijk om je nieuwe branding strategie consequent toe te passen om succesvol te zijn. De verschillende onderdelen van je nieuwe branding moeten goed op elkaar aansluiten, omdat consistentie zorgt voor herkenbaarheid. Om herkenbaar te worden én te blijven, is het noodzakelijk dat de nieuwe elementen van je huisstijl consistent worden toegepast.

2.3 Betrek je team

Een rebranding begint bij jouw team. Om ervoor te zorgen dat een rebranding goed uitpakt, moet het hele team betrokken zijn. Dus, betrek je team erbij, praat met ze over de veranderingen en leg uit hoe ze die kunnen gebruiken in hun werk. Op die manier zorgen jullie er samen voor dat de nieuwe uitstraling overal hetzelfde is.

2.4 Stel doelen

Oké, dus je hebt een rebranding gedaan, maar hoe weet je of het effectief is? Simpel! Stel doelen en evalueer regelmatig hoe het gaat. Kijk bijvoorbeeld naar hoe klanten reageren op de rebranding en of dat ook leidt tot naamsbekendheid, klantloyaliteit, of zelfs groei in omzet. Als het nodig is, kun je altijd je plannen aanpassen om die doelen te halen.

3. Praktijkvoorbeeld

Hoe ziet zo’n rebranding er in de praktijk uit? We illustreren dit aan de hand van ons werk met Mate & Date, een van onze klanten die we hebben geholpen bij hun rebranding. Mate & Date is een offline landelijk datingbureau op het gebied van relatiebemiddeling. Ze richten zich op persoonlijk contact. Wij nemen jou mee in het rebranding proces van dit bedrijf.

3.1 Marketingaspect  

We begonnen het rebranding proces door in gesprek te gaan met Mate & Date. We verzamelden alles wat ze al hadden aan branding, zoals logo's, visitekaartjes en andere uitingen die ze eerder hadden gemaakt. Daarna bekeken we of dit nog aansloot bij de doelgroep die ze willen bereiken en bij de waarden/beloften van Mate & Date.

Als we eenmaal een nieuwe stijl hebben bedacht, gaan we kijken welke uitingen ze nodig hebben om op te vallen bij hun doelgroep. Denk aan visitekaartjes, presentaties, advertenties en kaders voor op sociale media.

3.2 Grafisch aspect

Het bepalen of de merkidentiteit nog aansluit bij de doelgroep en waarden/beloften van Mate & Date is de basis om vervolgens aan de slag te gaan met het visuele gedeelte. We kijken of de grafische elementen nog passen bij de huidige tijd, net zoals bij mode of interieur. Sommige stijlen zijn nu eenmaal populairder dan andere, en dat geldt ook voor logo's.

Toen we keken naar het logo van Mate & Date, merkten we een paar dingen op. Het beeldmerk was bijvoorbeeld veel groter dan de bedrijfsnaam, er was geen slogan, en het logo bestond uit één kleur. Hierna zijn we gaan kijken of dit past bij de visie, missie, waarden, beloften en doelgroep van het bedrijf.

Voor Mate & Date was het doel om mensen op een persoonlijke manier met elkaar te matchen, of het nu om relaties of vriendschappen gaat. We hebben een aantal adviezen gegeven aan Mate & Date:

  • Omdat ze verschillende soorten mensen willen aanspreken, adviseerden we een diversiteit aan kleuren. Roze, bijvoorbeeld, straalt vaak vrouwelijkheid uit, wat mannen minder kan aanspreken.
  • Het toevoegen van een slogan/pay-off. Zo is het in een oogopslag duidelijk wat voor bedrijf het is.
  • Het beeldmerk moet de verbinding tussen verschillende mensen en de bemiddelende rol van het bedrijf weerspiegelen. We adviseerden om dit nóg krachtiger te maken door meer overlapping en kleurgebruik.

Rebranding logo Mate en Date

Ons advies deelden we met Mate & Date, en toen zijn we aan de slag gegaan. Het was belangrijk dat niet alleen het nieuwe logo en de huisstijl pasten bij de visie, missie, waarden, beloften en doelgroep, maar ook dat Mate & Date zich er comfortabel bij voelde. Gedurende het hele proces hebben we regelmatig contact gehad met Mate & Date en hebben we onze bevindingen besproken.

4. Schakel een specialist in voor jouw rebranding

Ben jij nieuwsgierig of jouw stijl of uitstraling nog past in deze tijd en aansluit bij jouw doelgroep en organisatiedoelstellingen? Wij kijken graag met jou mee! Of je nu kiest voor een grootschalige rebranding of een relatief kleine modernisering, SERA betrekt jou bij elke stap. Zo zorgen we ervoor dat jouw nieuwe merkidentiteit perfect aansluit bij de organisatiedoelstellingen. Met onze ervaring in rebranding weten wij precies wat je nodig hebt. We zorgen ervoor dat jouw nieuwe merkidentiteit dicht bij jouw organisatie blijft. Een rebranding is tenslotte al spannend genoeg.

Behoefte om even te sparren? Neem vrijblijvend contact met ons op via marketing@sera.nl en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen.

Geschreven door

Fabiƫnne Fransen Design@sera.nl +31 6 40 10 27 50 Neem contact op
afbeelding contactpersoon

Gecertificeerd in kwaliteit

Onze producten en diensten ontwikkelen wij aan de hand van de modernste richtlijnen, kwalitatieve normeringen en professionele certificeringen

Digitrust ISO 27001
ISAE
Main Software 50
Google Analytics