Wist je dat een goed uitgedachte strategie essentieel is bij het maken van designs? Denk aan het bepalen van jouw doelgroep, jouw identiteit, een opvallend beeld, een prikkelende kernboodschap en natuurlijk aansprekend beeldmateriaal. Een hele mond vol dus. Hoe pak je dit het beste aan? In dit artikel vertellen we je meer over de weg naar het ‘perfecte plaatje’.
Bij het ontwerpen van een grafische uiting, zoals een (online) campagne, flyer, advertentie of brochure, komt meer kijken dan alleen ‘een leuk plaatje’ maken. Je wil jouw boodschap zo duidelijk mogelijk overbrengen op je publiek. Onze designers letten daarom op verschillende aspecten bij het creëren van online beelden.
Doelgroep
Je begint bij het publiek waar het design voor bedoeld is. Voor welke doelgroep maak je de uiting? Stem hier vervolgens je design op af. Maak je bijvoorbeeld een uiting voor kinderen? Dan ziet die er anders uit dan wanneer je een uiting maakt voor senioren.
Afzender en identiteit
Bij het creëren van een online beeld moet je altijd zorgen dat de afzender duidelijk is. Toon dus je bedrijfsnaam/ logo en zorg dat op het beeld contactgegevens vermeld worden.
Naast je logo en contactgegevens is het van belang dat de stijl van de uitingen overeenkomt met jouw huisstijl. Een huisstijl bestaat uit grafische elementen die ervoor zorgen dat een organisatie een bepaald gezicht en daarmee een eigen uitstraling krijgt. Het logo is bijvoorbeeld onderdeel van de huisstijl van een product/ organisatie. Maar ook kleurgebruik en keuze in lettertype horen bij de huisstijl. Vaak wordt een huisstijl vastgelegd in een huisstijlhandleiding of brandbook. Kortom: houd je aan je huisstijl. Dat maakt duidelijk wie de afzender is en zo voorkom je verwarring bij je publiek.
Voor het creëren van het online beeld is het belangrijk om te kijken wat past bij de identiteit van jouw organisatie. Staat jouw organisatie voor duurzaamheid? Kies dan niet voor een ‘plastic fantastic’ uitstraling.
GOUDEN TIP: Moet je eerst nog je ideeën op papier zetten? Of ben je nog helemaal niet klaar voor de designfase? Check dan ons artikel over brainstomen.
Ga voor opvallend
Zorg voor een prikkelende boodschap of opvallende visual. Hierdoor creëer je een zogenaamde ‘stopfunctie’, wat inhoudt dat mensen stoppen met scrollen op social media. Dit gebeurt bij een pakkende combinatie van goed beeldmateriaal en een bijpassende kop of een grafisch opgemaakte kreet.
Aansprekend beeldmateriaal
Essentieel is ook dat het beeld opvalt, bijvoorbeeld door het gebruik van felle kleuren, een interessante compositie of omdat er spanning in het beeld zit. Zorg ervoor dat je ogen naar één punt worden geleid. Zo voorkom je te veel indrukken.
- TIP: Maak gebruik van eigen (professionele) fotografie voor optimale herkenbaarheid.
Kies één boodschap
Uiteraard biedt jouw organisatie meer dan één product of dienst aan, maar door één boodschap uit te lichten trek je wel meer aandacht. Als potentiële klanten interesse hebben en je op gaan zoeken, zien ze vanzelf dat je meer te bieden hebt dan die ene boodschap.
- TIP: Werk vanuit een conceptgedachte.
Dit is een overkoepelende boodschap die als kapstok dient voor jouw grafische uitingen. Stel je boodschap is ‘Blije klanten, daar doen we het voor’. Bij alles wat je maakt houd je dit in gedachte. Hierdoor communiceer je heel anders, waardoor je grafische designs er ook anders uitzien dan wanneer je boodschap ‘de technische specialisten’ is.
Kort en bondige teksten
Natuurlijk kan jij 1001 dingen vertellen over jouw organisatie en waarom klanten voor jou moeten kiezen, maar het publiek ziet je boodschap maar een korte tijd. Zorg daarom dat er zo min mogelijk tekst in je uitingen staat. Hierdoor wordt het in één oogopslag duidelijk wat je wil vertellen.
Met een eigen vormgeving voor je tekstonderdelen (bijvoorbeeld kopregels, tussenkopjes, intro- en bodytekst) zorg je dat je hier een mooi onderscheid in krijgt. Mocht je werken met een langere tekst zoals een blog, dan is het van belang om voldoende tussenkopjes te gebruiken. Hierdoor lijkt de tekst minder lang. En speel vooral met tekst in kaders en uitgelichte quotes om de spanning erin te houden.
- TIP: Let op afbrekingen van woorden.
Past een woord als ‘software’ niet meer op één regel en wordt deze afgebroken met ‘so-‘ op de ene regel en ‘ftware’ op de volgende regel? Maak de afbreking dan logischer, zoals ‘soft-‘ op de ene regel en ‘ware’ op de volgende regel. Dit leest niet alleen beter, het ziet er ook verzorgder uit.
Gebruik een call-to-action
Zorg ervoor dat voor je publiek in één oogopslag duidelijk is welke vervolgstap ze kunnen nemen. Dit doe je door een zogenaamde call-to-action toe te voegen, bijvoorbeeld ‘bestel direct’ of ‘meld je nu aan’. Deze call-to-action kun je overigens in het beeld óf in de tekst bij je beeld vermelden.
Een sterke compositie
Alle elementen in je uiting moeten één geheel vormen. Het beeld moet voor jouw doelgroep uitnodigend genoeg zijn om verder te kijken/ te lezen. Let daarom op de relevantie van elementen en vorm hiermee een compositie.
Een voorbeeld: De ‘stopfunctie’ in je uiting is een pakkend beeld met kopregel en je wil dat deze er echt uit springt. Neem hiervoor bijvoorbeeld 40% van de totale beschikbare ruimte in je uiting. Daarna wil je dat je boodschap die volgt op de stopfunctie en de call-to-action het meest opvallen. Houd hier bijvoorbeeld 20% ruimte voor vrij. Je wil dat je logo zichtbaar is, dus hier houd je bijvoorbeeld 10% ruimte voor vrij.
Daarnaast wil je rust in je design creëren. Zo geef je elk element de ruimte om op te vallen. Dit doe je door rekening te houden met ‘witruimte’, ofwel ruimte die niet gevuld is met tekst of een afbeelding. Hier houden we bijvoorbeeld 30% ruimte voor vrij. En zo bouw je vanzelf een compositie op in je uiting.
Kom je niet tot het perfecte plaatje? Of wil je de vormgeving van jouw huisstijl liever uit handen geven? Neem dan contact op met design@sera.nl.