Marketing
17 June 2024

SEO is jouw sleutel tot online vindbaarheid

De online vindbaarheid van jouw bedrijf managen is een vak apart. Door slim gebruik te maken van zoekmachine optimalisatie (SEO) verbeter je jouw online betrouwbaarheid en speel je in op de informatiebehoefte van jouw doelgroep. Maar wat is SEO eigenlijk en hoe kun je het gebruiken? Dit ontdek je in deze blog aan de hand van een praktijkvoorbeeld van onze klant Mate & Date.
Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands noemen we dit zoekmachine optimalisatie. SEO betekent het verbeteren van jouw website om hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoe beter jouw website scoort op SEO, hoe groter de kans dat mensen jouw website vinden en bezoeken. Het draait dus volledig om het genereren van organisch verkeer naar jouw website; je hoeft voor SEO geen advertentiekosten te betalen.

Het proces van SEO is oneindig. Hoger in de zoekresultaten komen is vaak makkelijker dan er blijven. Zoekmachines veranderen namelijk continu, en je moet je website steeds blijven verbeteren om vindbaar te blijven. Een verandering in bijvoorbeeld hun algoritme, werkwijze of de wetgeving, kan invloed hebben op jouw SEO-resultaten. Zoekmachines bepalen uiteindelijk of jouw pagina goed genoeg is om bijvoorbeeld op plek 1 te blijven staan. Maar hier kun je zelf wel invloed op uitoefenen door relevante content aan te bieden. Hier lees je meer over in onze blog over ‘het geheime wapen in SEO’.

Voordelen van SEO

Nu je weet wat SEO is, is het handig om alle voordelen ervan te kennen. En dat zijn er behoorlijk wat. Daarom zetten we ze overzichtelijk voor je op een rijtje (handig als je iemand moet overtuigen om te investeren in SEO, toch?).

  • Het kost geen geld: Het mooie aan SEO is dat je er geen geld aan hoeft uit te geven. Daarentegen moet je er wel rekening mee houden dat je geduld moet hebben en er tijd in moet investeren. SEO is namelijk een langetermijnproces.
  • SEO zorgt voor websiteverkeer: Met SEO haal je meer websitebezoekers binnen. Als je het effectief toepast althans. Wanneer je dat doet, kom je bovenaan in de zoekresultaten te staan. Doordat de websitebezoeker jouw pagina bovenaan ziet staan, klikt hij sneller door naar jouw website. En dat verhoogt de Click Through Rate (CTR).
  • Vindbaarheid in alle zoekmachines: SEO zorgt voor vindbaarheid in alle zoekmachines, in tegenstelling tot advertenties.
  • SEO versterkt merkbekendheid: Wanneer jouw bedrijf bovenaan de zoekresultaten verschijnt, wekt dit het vertrouwen dat jouw bedrijf betrouwbaar is. Het vertelt potentiële klanten dat je een geloofwaardige bron bent, een bron waarop ze kunnen vertrouwen voor informatie of potentiële aankopen.
  • Helpt je jouw klanten te begrijpen: Zoekmachines willen de meest relevante zoekresultaten aan de gebruikers tonen. SEO geeft je inzicht in wat je klanten willen en nodig hebben, zodat je kan voldoen aan deze verwachtingen en hoger in de zoekmachines kunt verschijnen.
  • Iedereen kan aan de slag met SEO: Door de basisregels van SEO te volgen kun je experimenteren met het binnenhalen van meer organische bezoekers. En dat loont vaak al.
  • Vindbaarheid bij longtail zoekwoorden: Misschien vraag jij je nu af: ‘Wat zijn longtail zoekwoorden?’ Dit zijn zoekopdrachten met meer dan drie woorden. Met SEO kun je deze lange zoekopdrachten in je content verwerken, waardoor je beter vindbaar wordt. Het is meestal een stuk moeilijker om dit te bereiken met advertenties. En een leuk extraatje: als Google de AI Overview lanceert in Nederland, worden long tail zoekwoorden nóg interessanter.

Praktijkvoorbeeld: Mate & Date

Hoe ziet SEO er in de praktijk uit? Dit laten we graag aan jou zien aan de hand van een praktijkvoorbeeld: Mate & Date, één van onze klanten die we geholpen hebben met een SEO-strategie. Mate & Date is een offline landelijk datingbureau op het gebied van relatiebemiddeling. Ze richten zich op persoonlijk contact.

Mate & Date ontwikkelde samen met onze partner PurpleBird een nieuwe website die aansloot bij hun wensen. Toen dat stond, wilde Mate & Date graag aan de slag met hun online vindbaarheid. Inmiddels hadden ze veel mensen uit hun eigen netwerk geholpen met relatiebemiddeling. Om ook singles buiten hun eigen netwerk te bereiken, was een goede online vindbaarheid essentieel.

Met dat doel in gedachte, gingen we voor Mate & Date aan de slag met een langetermijnstrategie. Hierin combineren we SEO met SEA (Search Engine Advertising). Deze twee versterken elkaar. Onze rol ligt hierbij echt in het geven van advies. Mate & Date neemt de uitvoer zelf op zich. Hierdoor blijft de inhoud van de website persoonlijk en voldoet deze aan de belangrijkste regel van SEO: waardevolle inhoud bieden voor je lezers.

Deze aanpak blijkt succesvol. In negen maanden tijd is het aantal organische websitebezoekers (bezoekers die via SEO binnenkomen) gegroeid met 3650%. Overigens stopt het daar niet. Omdat SEO een doorlopend proces is, blijven we ook de komende periode samen met Mate & Date werken aan een betere online vindbaarheid.

Schakel een specialist in voor jouw SEO

Ben je geïnspireerd geraakt door het verhaal van Mate & Date, maar weet je niet waar je moet beginnen? Onze SEO-specialisten helpen je graag verder. We onderzoeken en ontwikkelen effectieve strategieën om jouw bedrijf beter vindbaar te maken en je concurrenten voor te blijven.

Hoe we dat doen? We starten met het in kaart brengen van de behoeften van jouw doelgroep en analyseren hoe jouw website hierop aansluit. We identificeren snelle verbeteringen en bepalen een langetermijnstrategie. Bovendien geven we je advies over het verbeteren van content op landingspagina’s en de algemene structuur van je website. Zo kun jij direct aan de slag met concrete verbeterpunten.

Wil je aan de slag met SEO? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op via marketing@sera.nl en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen.

Inhoudsopgave

ARTIKEL GESCHREVEN DOOR

ANDERE ARTIKELEN

19 June 2024
Van stagiair tot partner: de groei van Jasper bij SERA

Mensen de kans geven om zich te ontwikkelen binnen het

16 May 2024
Wat kun je met Google Tag Manager?

Wat is Google Tag Manager? Google Tag Manager is een

2 May 2024
De geschiedenis van SERA Business Design

Wij begonnen in 1990 onze reis als softwarebedrijf. Vandaag de

Hoe kunnen we je helpen?

Heb je vragen over software, marketing of design? Of wil je ons gewoon graag spreken? Neem gerust contact met ons op. Je zit nergens aan vast.

  •  *
  •  *
  •  *
  •  *
  •  *
  •  *

“Bij SERA zijn we altijd hongerig om in een nieuwe uitdaging te bijten. Neem contact met ons op en daag ons uit. “

Jurre van Eyndhoven

Algemeen directeur