Marketing
16 October 2022

Hoe houd ik een creatieve brainstorm? Nou, zo!

Briljante ideeën komen niet vanzelf. Een creatieve brainstorm biedt uitkomst!

De eerste ideeën staan op papier, maar daarna loop je vast. Je komt niet verder dan de voor de hand liggende ideeën. De creativiteit waar je naar op zoek bent blijft uit. Hoe los je dat op? Onze designers hebben hiervoor het ultieme stappenplan. Als je deze 5 stappen volgt, blaas je jouw creatieve brainstorm gegarandeerd nieuw leven in!

Stap 1: Doe een beroep op je innerlijke Sherlock Holmes

Begin bij de basis: kijk naar het product of bedrijf waar de opdracht voor is. Stel jezelf vragen als: Wat is er al gemaakt en zijn er voorbeelden beschikbaar? Is wat er al is gemaakt een mooie serie/ in een consistente lijn? Zijn er dingen die beter kunnen? Valt het genoeg op? Past het nog bij deze tijd? Sluit het aan bij de huidige vraag en doelgroep?

Als de opdracht algemener is en niet specifiek gericht is op een bedrijf, maar bijvoorbeeld een sector zoals de horeca, ga dan op zoek naar al bestaande advertenties/ campagnes. Zo kom je precies te weten wat er al is. Belangrijk is om vervolgens te kijken hoe je hier vanaf kunt wijken. Je wil tenslotte iets unieks creëren.

Stap 2: Mindmap erop los

Heb je jezelf verdiept in het bedrijf of de sector? Dan is het tijd voor een stukje verdieping. Stel dat de opdracht is om een pakkende boodschap te verzinnen voor een najaarscampagne voor de horeca in Alphen aan den Rijn. Probeer hier dan kernwoorden bij te verzinnen die leuke ideeën op kunnen leveren, zoals najaar, herfst en horeca.

Gelukt? Dan is het tijd voor een woordweb. Zet alle kernwoorden los onder elkaar in een documentje, gebruik een digitale tool, of pak er juist ouderwets een A4’tje bij. Vervolgens noteer je per kernwoord alles wat in je opkomt als je aan deze woorden denkt.

Bijvoorbeeld:

  • Najaar: kou, regen, na de zomervakantie tot de winter, seizoen, tijd, bladeren vallen van de bomen, snotteren, binnen zitten, woonmaand, gezelligheid, herfst, wol, kachel aan, open haard, frisse neus halen, sneller donker buiten, guur.
  • Herfst: eekhoorn, herfstkleuren, rood, oranje, bruin, geel, oker, warm, warmte, sjaal, handschoenen, muts, boswandeling, eikeltjes en kastanjes.
  • Horeca: hotel, bar, restaurant, eten, drinken, gezelligheid, gezinnen, kinderen, vermaken, stellen/ koppels, families, bediening, bar, feest, partij, lunch, diner, proosten, borrel, hapjes, plank, wijn, bier, speciale gelegenheid, quality time, ambiance, kaarslicht, beleving, lokaal, verschillende keukens, sushi, tapas, vlees, vis, vega, seizoensgerechten, seizoensgroenten, smaken, proeven, ruiken, lekker, allergie, gerechten, keuken, kok.


Loop je vast? Lukt het je niet om de woorden-/ gedachtestroom op gang te brengen? Kies dan voor beelden in plaats van woorden! Het kan helpen om juist naar plaatjes te zoeken van de kernwoorden. Dit roept vaak weer een nieuwe lading creatieve ideeën op.

Stap 3: Speel voor cupido, maar dan met woorden

Waarschijnlijk heb je nu een zee aan woorden opgeschreven. Top! Dan is het nu zaak om woorden aan elkaar te verbinden. Voor het gemak halen we het voorbeeld van de najaarscampagne voor de horeca in Alphen aan den Rijn er weer bij. We koppelen hiervoor de volgende woorden aan elkaar: herfst + eekhoorn + gezelligheid + restaurant + gezinnen + kinderen + beleving + seizoensgerechten.

Ben je bij het koppelen van de woorden automatisch al bezig met het maken van de verhaallijn? Dan loopt het gesmeerd! Dan kun je gelijk door met stap 4.

Merk je dat je er toch nog niet helemaal uitkomt? Dan is er nog een tussenstap die je kunt volgen. Denk na wat er bij je opkomt als je 2 woorden met elkaar combineert. Bij de combinatie herfst en gerechten denk je bijvoorbeeld aan stoofvlees, bockbier, kastanjes, en pompoen. Door dit trucje kom je weer op andere combinaties en breng je een nieuwe stroom aan creatieve ideeën op gang.

Stap 4: Er was eens…

Nu is het tijd om je combinaties om te toveren tot een actie of campagne. Belangrijk hierbij is dat je inspeelt op de emoties van jouw doelgroep. In het geval van de najaarscampagne voor de horeca in Alphen aan den Rijn kiezen we voor het creëren van een positief gevoel. Het moet dus een goed, grappig, leuk en positief verhaal worden.

Zo kwamen we op de campagnenaamEten met… een eekhoorn! En het verhaal? Dat gaat als volgt. Chester de eekhoorn, een speciaal karaktertje dat is ontwikkeld om kinderen (samen met hun ouders) aan te spreken. In de herfstperiode (oktober en november) komt Chester bij een restaurant ‘wonen’. Hier laat hij kinderen op een speelse wijze kennis maken met de smaken en gerechten die de herfst te bieden heeft.

Extra tip: als je campagne een ludieke naam nodig heeft, haal dan de woorden die je bij stap 2 hebt opgeschreven er weer bij. Dat levert je ongetwijfeld inspiratie op!

Stap 5: Work your magic

Het is tijd voor de laatste stap. Met briljante ideeën komen is natuurlijk geweldig, maar je hebt er vrij weinig aan als je de ideeën niet uitvoert. Inventariseer daarom wat je allemaal nodig hebt aan elementen en werk je idee vervolgens uit in een design. Voor de campagne rondom Chester de eekhoorn hebben we bijvoorbeeld het volgende nodig:

  • Karakter Chester de eekhoorn
  • Menukaart met seizoensgerechten voor volwassenen en kinderen
  • Placemat van Chester de eekhoorn met tekening om in de kleuren en leuke opdrachten voor de kids
  • Diverse stickers van Chester de eekhoorn om op te plakken bij de horecagelegenheden
  • Advertentie in de (lokale) krant
  • Diverse banners voor op het lokale online platform Alphens.nl
  • Uiting die we kunnen gebruiken voor het cityscherm in het centrum van Alphen aan den Rijn
  • Afbeeldingen van de actie voor op de eigen website
  • Afbeeldingen van de actie voor op de social media kanalen van het restaurant


Heb jij een hoop creatieve ideeën bedacht, maar kan je wel wat hulp gebruiken bij het maken van de designs? Of wil je toch hulp om het meeste uit jouw creatieve brainstorm te halen? Neem contact met ons op! Onze designers helpen je graag.

Inhoudsopgave

ARTIKEL GESCHREVEN DOOR

ANDERE ARTIKELEN

19 June 2024
Van stagiair tot partner: de groei van Jasper bij SERA

Mensen de kans geven om zich te ontwikkelen binnen het

17 June 2024
SEO is jouw sleutel tot online vindbaarheid

Wat is SEO? SEO staat voor Search Engine Optimization. In

16 May 2024
Wat kun je met Google Tag Manager?

Wat is Google Tag Manager? Google Tag Manager is een

Hoe kunnen we je helpen?

Heb je vragen over software, marketing of design? Of wil je ons gewoon graag spreken? Neem gerust contact met ons op. Je zit nergens aan vast.

  •  *
  •  *
  •  *
  •  *
  •  *
  •  *

“Bij SERA zijn we altijd hongerig om in een nieuwe uitdaging te bijten. Neem contact met ons op en daag ons uit. “

Jurre van Eyndhoven

Algemeen directeur