Marketing
23 January 2024

Hoe maak je een Instagram Reel?

De ultieme gids voor het maken van Instagram Reels voor jouw bedrijf.

Vrijwel iedereen is bekend met de populaire app Instagram. In 2020 introduceerde Instagram een nieuwe functie: Instagram Reels. Maar hoe kun je Instagram Reels effectief inzetten voor jouw bedrijf? En hoe maak je een Reel? Wij vertellen jou alle ins en outs over deze functie!

Wat is Instagram Reels?

Instagram Reels is sinds 2020 een functie op Instagram. Voor deze functie heeft Instagram zich laten inspireren door de populaire app TikTok, waar het volledig draait om videocontent. Sindsdien blijven Reels alsmaar aan populariteit winnen.

Via Reels kun je korte, amuserende video’s maken. Deze feature biedt gebruikers de mogelijkheid om creatieve video’s te maken, te bewerken en te delen, met toevoegingen zoals audiofragmenten, filters en effecten.

Videocontent in de vorm van Reels staat bovenaan de lijst op Instagram en heeft prioriteit op het platform. In 2024 zal Reels dan ook een upgrade krijgen met nieuwe effecten, filters en meer AI-toepassingen en editing-mogelijkheden. In de toekomst kun je rekenen op automatische bijschriften, eye tracking en trimming.   

Hoe werkt het algoritme van Instagram Reels?

Instagram wil zo lang mogelijk de aandacht van de gebruiker vasthouden. Daarom houdt het platform rekening met de voorkeuren en interesses van Instagram-gebruikers. Het platform bekijkt welke video’s en hashtags je in het verleden hebt bekeken en leuk hebt gevonden.

De voordelen van Instagram Reels

Voordat je aan de slag gaat met het maken van een reel, is het belangrijk om te weten welke voordelen Instagram Reels heeft. Wist je bijvoorbeeld dat 9 van de 10 Instagram-gebruikers elke week Reels bekijkt? En dat Instagram meer dan 140 miljard reelweergaven heeft per dag? Het zal je dan ook niet verbazen dat het platform veel voordelen heeft voor bedrijven. Om het overzichtelijk te maken, zetten wij alle voordelen voor je op een rijtje. 

Bereik uitbreiden

Reels is een relatief nieuwe functie en daarom maakt Instagram dit prioriteit. Als je een Reel post, dan zal dit bij veel volgers op hun tijdlijn voorbijkomen. Instagram probeert deze content ook te tonen aan gebruikers die mogelijk geïnteresseerd zijn. Hiervoor wordt de Explore pagina gebruikt. Dit is normaal gesproken moeilijk om op terecht te komen. Maar via Reels kun je ook met minder dan 200 volgers toch veel views krijgen. Reels is dan ook het ideale platform om je bereik op Instagram uit te breiden. Door consistent Reels te plaatsen, wordt jouw bereik veel groter. Veel Instagram-gebruikers zien namelijk telkens jouw content voorbijkomen.

Engagement uitbreiden

Uit onderzoek van TIEN. blijkt dat je met Reels 67 procent meer engagement creëert dan bij een normale post op Instagram. Reels worden veel sneller geliket, gedeeld en er wordt sneller op gereageerd. Dit komt doordat bij Reels vrijwel altijd gebruik gemaakt wordt van bewegende beelden. Dit trekt meer de aandacht dan stilstaande afbeeldingen. Hierdoor kun je het bereik van jouw Instagram vergoten.

Inspelen op gevoel

Via Reels kun je goed inspelen op het gevoel van andere Instagram-gebruikers. Bij Reels is muziek namelijk leidend. Dit is ideaal om een bepaald gevoel op te roepen bij andere Instagram-gebruikers.  

Geen taalbarrière

Reels kent geen taalbarrière. De content via Reels is namelijk in meerdere landen universeel. Met Reels kun je dus nog meer mensen bereiken met jouw video’s.

Zo maak je een goede Reel

Reels worden vaker gedeeld, geliket en er wordt veel vaker op gereageerd dan op normale posts. Om deze interacties te stimuleren, zijn er bepaalde trucjes die je kunt gebruiken. Dit sommen we graag voor je op. 

Combineer beeld en geluid 

Niet iedereen bekijkt Reels met geluid aan. Kies daarom voor een combinatie van beeld en geluid. En zorg ervoor dat je Reel ook bekeken kan worden zonder geluid. 

  • Voorbeeld: voeg ondertiteling toe in je Reel. Helaas kan dit (nog) niet automatisch via Instagram Reels. Automatische ondertiteling kun je wel toevoegen via de app CapCut

Volg de trends

Reels zijn trendgevoelig. Trendgebonden Reels maken meer kans om viraal te gaan. Als je zelf Reels gaat bekijken, dan zal het je opvallen dat steeds dezelfde geluiden en concepten terugkomen. Houd de trends dus in de gaten en neem het over of geef er je eigen twist aan! Wie weet ga je dan straks zelf viraal. 

  • Voorbeeld: een Reels trend in januari 2024 was Okay, bye! Speel als bedrijf in op deze trend door in januari 2024 te laten zien welke hoogtepunten 2023 voor jouw bedrijf heeft gebracht. 

Bepaal de lengte van je Reel

Een Reel heeft een maximale lengte van 15 minuten. Reels die korter zijn dan 90 seconden maken echter meer kans om door een breder publiek te worden bekeken. Deze worden ook sneller weergeven bij aanbevolen. Daarom wordt aangeraden dat de ideale lengte van een Reel tussen de 7 en 15 seconden ligt.

De eerste paar seconden van een Reel zijn belangrijk. Hierin moet je de aandacht van de gebruikers bij jouw Reel houden. Een langere Reel kan ervoor zorgen dat de gebruiker sneller de aandacht verliest. 

Gebruik hashtags  

Hashtags bepalen ook wie jouw Reels te zien krijgen. Onderzoek welke hashtags of keywords voor jou relevant zijn en pas deze toe in het bijschrift van je post.  

  • Voorbeeld: wij gebruiken #SERA bij onze Reels. Hierdoor hebben wij onze eigen hashtag en dit zorgt ervoor dat onze content beter vindbaar is.

Trek de aandacht

De eerste seconden van je Reel zijn cruciaal, anders scrollen Instagram-gebruikers namelijk door. Zorg er dus voor dat je in de eerste paar seconden de aandacht trekt! Maak bijvoorbeeld gebruik van humor door te beginnen met een grappige introductie of stel een vraag die de kijker actief betrekt.

  • Voorbeeld:“met deze drie tips gaat je Reel viraal”. Dit wekt nieuwsgierigheid op en hiermee trek je de aandacht.

Maak een plan

Een contentkalender is key. Bedenk van tevoren wat je wil maken en welke boodschap je hiermee over wil brengen. En maak bijvoorbeeld een klein script met alle beelden die je nodig hebt.

Aan de slag: hoe maak je een Reel?

Je bent overtuigd: je wil een Reel maken. Maar wat nu? Hoe maak je een Reel op Instagram? Wij leggen jou in 6 praktische stappen uit hoe je een Reel maakt.

Stap 1: Open Instagram Reels

Instagram Reels open je door te klikken op het plusje onderaan bij Instagram. Of ga naar home en klik linksboven op het camera-icoontje.

Stap 2: Klik op Reel

Op dit scherm krijg je de keuze uit bericht, verhaal, Reel of live. Klik op Reel. Gebruik je de functie voor het eerst? Dan krijg je de keuze om eerst een korte tutorial te volgen. Wel zo handig!

Stap 3: Filmen

Begin met het opnemen van een video of voeg beelden toe via je galerij. Via de timer kun je zelf video’s maken zonder dat je hier hulp bij nodig hebt. Is er niemand in de buurt? Geen probleem! Je kunt namelijk via de timer en countdown zorgen dat je video opneemt zonder dat je je telefoon zelf hoeft vast te houden. Zo kun je ook een Reel maken als je alleen bent. 

Stap 4: Voeg extra’s toe

Je kunt verschillende extra’s toevoegen aan je Reel. Denk aan:

  • Met effecten kun je emoji’s, filters en AR-effecten toevoegen.
  • Wil je dat je video sneller of langzamer afspeelt? Dan kun je dit met de tool snelheid aanpassen.
  • Bij je Reel kun je een geluid toevoegen. Je kunt ook je eigen muziek toevoegen, of juist helemaal geen muziek. Die keuze is aan jou.
  • Lijn je video’s uit. Het is belangrijk om je video’s uit te lijnen, zeker als je van plan bent om meerdere Reels te maken. Dit zorgt ervoor dat je video vloeiender loopt en meer een geheel wordt.

Stap 5: Reel plaatsen

Is jouw Reel af? Druk dan op het witte pijltje, rechts van het video icoontje. Voeg een bijschrift toe, gebruik hashtags en emoji’s en druk op ‘ook in overzicht delen’. Hierdoor kan jouw Reel ook bij Ontdekken verschijnen en komt je video terecht bij een groter publiek.

Stap 6: Statistieken bekijken

Instagram heeft binnen de app een eigen pagina waar je jouw statistieken voor jouw Reel kunt bekijken. Denk aan het bereik van je video, afspeelgebeurtenissen en interacties met de Reel. Met deze statistieken kun je evalueren hoe je video presteert en bepalen of er aanpassingen nodig zijn om de prestaties in het vervolg te verbeteren.

Wil jij jouw social media kanalen inzetten om de betrokkenheid van bestaande klanten te verhogen & nieuwe doelgroepen te bereiken? Wij helpen je graag op weg met een social media strategie!

Inhoudsopgave

ARTIKEL GESCHREVEN DOOR

ANDERE ARTIKELEN

19 June 2024
Van stagiair tot partner: de groei van Jasper bij SERA

Mensen de kans geven om zich te ontwikkelen binnen het

17 June 2024
SEO is jouw sleutel tot online vindbaarheid

Wat is SEO? SEO staat voor Search Engine Optimization. In

16 May 2024
Wat kun je met Google Tag Manager?

Wat is Google Tag Manager? Google Tag Manager is een

Hoe kunnen we je helpen?

Heb je vragen over software, marketing of design? Of wil je ons gewoon graag spreken? Neem gerust contact met ons op. Je zit nergens aan vast.

  •  *
  •  *
  •  *
  •  *
  •  *
  •  *

“Bij SERA zijn we altijd hongerig om in een nieuwe uitdaging te bijten. Neem contact met ons op en daag ons uit. “

Jurre van Eyndhoven

Algemeen directeur