ERA Business Design investeert niet alleen volop in creativiteit, kennis en nieuwe technologie, maar ook in mensen. Dit betekent dat we onze mensen graag de kans geven om zich te ontwikkelen binnen het bedrijf. Noa Beek greep deze kans met beide handen aan. Twee jaar geleden kwam zij bij ons binnen voor een bijbaan, maar inmiddels is ze uitgegroeid tot social media specialist. Hoe is haar loopbaangroei precies verlopen? En hoe heeft ze zichzelf in die twee jaar ontwikkeld?
In het tweede jaar van haar studie Communicatie aan de Hogeschool Leiden maakte Noa kennis met SERA. Dit gebeurde via leerbedrijf ComOn, een praktijkgerichte vorm van onderwijs. “Samen met mijn medestudenten richtte ik een eigen communicatiebureau op. Vervolgens gingen we aan de slag met een opdracht voor een externe opdrachtgever”, legt Noa uit.
Je raadt het al: SERA was die externe opdrachtgever. “Wij hadden van SERA de opdracht gekregen om de automatiseringstak van SERA anders te positioneren. De opdracht is uiteindelijk niet daadwerkelijk doorgevoerd. Wat er wel uit voortkwam? Mijn baan bij SERA. Aan het einde van de presentatie kwamen Wietske en Jurre naar mij toe om te zeggen dat ze wel ruimte hadden voor een gemotiveerd iemand zoals ik. Die kans greep ik met beide handen aan. Ik vroeg gelijk wanneer ik langs kon komen voor een kopje koffie. Nog geen maand later maakte ik onderdeel uit van SERA.”
De eerste kennismaking met data-analyse
Voor Noa begon het als een bijbaan voor zo’n 8 uur in de week. Een groot deel van haar werkzaamheden bestond toen uit taken voor Alphens.nl, de dochteronderneming van SERA. “Die ruimte kreeg ik omdat ik mijn schrijfvaardigheden graag verder wilde ontwikkelen. Een mooie kans, maar ik kwam er al vrij snel achter dat dit niks voor mij was. Ik miste het stukje marketing”, zo blikt Noa terug.
Daarom stapte ze over naar de marketingafdeling. “Ik pakte social media management op voor een paar kleine klanten en ik maakte voor het eerst kennis met data-analyse. Dat laatste vond ik zo leuk, dat ik meer wilde leren over Google Ads. En die kans kreeg ik. Vanaf het begin mocht ik samen met Wietske mee naar klanten om te kijken hoe dat in de praktijk allemaal ging. Dat werd steeds meer opgebouwd. Zo werd ik om mijn mening gevraagd, kreeg ik steeds meer verantwoordelijkheden en werd ik betrokken bij strategische sessies.”
Verdiepen in social media
Ondanks dat Noa de data-kant onwijs interessant vond, was Google Ads niet helemaal haar ding. “Ik had meer met social media. En die realisatie kwam op een goed moment, want het was tijd voor mijn stage. Dat was het moment dat het pas echt losbarstte voor mij op social media gebied. Ik heb me helemaal verdiept in Coosto, een toonaangevende content- en social mediamarketing tool. Hierbij heb ik niet alleen gekeken naar hoe Coosto voor onze marketingafdeling moet gaan werken, maar ook hoe ik de rapportages kon verbeteren en hoe deze tool waarde kan bieden voor klanten.”
Noa vervolgt: “Daarnaast kreeg ik de ruimte om trendonderzoek te doen en hielp ik mee met het ontwikkelen van social media strategieën. Mijn rol daarin was vooral het omschrijven van de KPI’s, ofwel Key Performance Indicators. Dat was best een uitdaging, want op school ging het op marketinggebied niet veel verder dan het AIDA-model. Maar dat vond ik ook het leuke aan mijn meewerkstage bij SERA; ik kreeg de kans om ook op strategisch niveau na te denken.”
Na haar stage bleef Noa ‘plakken’ als parttimer bij SERA. “Ik was het nog steeds niet zat”, lacht ze. “Wat daar enorm bij hielp is dat ik mezelf mocht doorontwikkelen op social media gebied. Ik ging me daar nog meer in verdiepen en specialiseren. In die periode heb ik onder andere mijn eerste strategische sessie met klanten gehad en een cursus gevolgd over adverteren op Meta (Facebook en Instagram). Dat leidde weer tot veel nieuwe inzichten, die ik vervolgens intern en extern kon doorvoeren. Een trots momentje is ook wel dat ik alles rondom de social media van het driedaagse evenement Zomerspektakel aan het Meer mocht oppakken. Dat begon tijdens mijn stage, maar ging ook in de periode daarna door.”
Waardering en betrokkenheid
Terwijl Noa parttime in dienst was bij SERA, wist ze al dat ze haar afstudeeronderzoek bij SERA wilde gaan doen. “Na wat rondvragen bleek dat er mogelijkheden lagen op het gebied van communicatie rondom cybersecurity, wat aansloot bij het vak crisiscommunicatie wat ik op de hogeschool kreeg. Samen met een aantal collega’s zijn we toen tot een specifiek vraagstuk gekomen voor mijn afstudeeronderzoek”, vertelt ze. “Waar ik enorm veel aan had was dat ik écht iedereen van SERA mocht spreken, als het maar nut had.”
En dat is kenmerkend voor SERA, zo stelt Noa. “Veel bedrijven die stages aanbieden roepen dat je bij hen geen nummertje bent, maar SERA maakt dat ook echt waar. Je krijgt de ruimte om mee te denken. En draag je ideeën aan om het bedrijf sterker te maken? Dan worden deze niet zomaar opzij geschoven. Je wordt gezien en gewaardeerd door iedereen. Sterker nog, tot een paar weken geleden wist ik niet eens hoe het koffiezetapparaat werkte. Als stagiaire mocht ik me juist met toffe projecten bezighouden. Hierdoor heb ik me eigenlijk op geen enkel moment een typische stagiaire gevoeld.”
Gegroeid als persoon
Noa ontwikkelde bij SERA niet alleen werk gerelateerde vaardigheden, ze groeide ook als persoon. “Ik was echt een zenuwachtig en nerveus meisje. Toen ik hier voor het eerst binnenkwam, durfde ik bijvoorbeeld niemand een vraag te stellen. Nu ik weet wat ik leuk vind en wat ik kan, durf ik mijn gelijk te halen en te zeggen waar ik voor sta. Door de tools die ik heb gekregen, kan ik mijn meningen en argumenten onderbouwen met data, met keiharde feiten. Dat ik de tijd en ruimte heb gekregen om me daar mee bezig te houden, heeft mij ook sterker gemaakt als persoon.”
Wat daar zeker ook aan bij heeft gedragen is dat Noa keer op keer kleine succesmomentjes ervaarde. “De eerste keer dat ik een strategische sessie bij mocht wonen. De eerste keer dat ik om mijn mening werd gevraagd door een klant. En ga zo maar door. Dat werd alsmaar groter en groter, met als hoogtepunt dat ik drie dagen lang het social media team van het Zomerspektakel aan het Meer mocht aansturen. Het hele weekend lang stond ik daar echt als iemand die zeker was van haar zaak, en daar heb ik zo van genoten.”
Noa vervolgt: “Ja, in het begin ben ik ook echt wel in het diepe gegooid. Maar ik kwam er al snel achter dat SERA mij ook zwembandjes om had gedaan. Misschien een flauwe metafoor, maar het geeft wel een goed beeld van hoe het bij SERA gaat. Je wordt in veel opzichten erg vrijgelaten, maar er is altijd begeleiding van andere collega’s of een leidinggevende. Zij steunen je altijd en komen voor je op, in goede en in slechte tijden. Want als er iets mis gaat, kom je er samen weer bovenop. Door die instelling durf je te falen. En dat is onwijs belangrijk voor je ontwikkeling.”
Een sterke werkhouding
SERA is altijd op zoek naar nieuwe collega’s. Maar wanneer pas je bij ons bedrijf? Dat weet Noa haarfijn uit te leggen: “Ik zeg het altijd zo: als je het zat bent om onderdeel uit te maken van een machine en liever de persoon wil zijn die er een zwengel aan geeft, dan is SERA het bedrijf voor jou. Hier krijg je de mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen, zowel als het aankomt op hard skills als soft skills. Het enige wat je zelf mee moet brengen? Een sterke werkhouding. Als dat goed zit, liggen de kansen bij SERA voor het oprapen.”
Voel je je geïnspireerd door Noa’s verhaal? Bij SERA zijn we altijd op zoek naar nieuwe talenten die hun passie willen volgen en zichzelf willen ontwikkelen. Stuur ons vooral een berichtje! We zijn benieuwd naar jouw verhaal.