Marketing
14 March 2024

Waarom print- en drukwerk nog steeds relevant is (en blijft)

Ontdek welke acht voordelen print- en drukwerk met zich meebrengt.

In de wereld van marketing draait alles om het optimaal benutten van beschikbare middelen om je boodschap effectief over te brengen naar je doelgroep. Tijdens dit digitale tijdperk komt de vraag naar voren: is print- en drukwerk nog steeds een effectief middel? In deze blog nemen wij jou mee waarom offline print- en drukwerk nog steeds relevant is en waarom het waarschijnlijk niet snel zal verdwijnen.

Print- en drukwerk: een vorm van offline marketing

Print- en drukwerk is een vorm van offline marketing. Onder offline marketing vallen alle soorten advertenties en promoties die niet via het internet verspreid kunnen worden. Dit kunnen enerzijds reclames op tv of radio zijn en anderzijds printmedia zijn.

Offline marketing in de vorm van print- en drukwerk komt in verschillende soorten en maten. Denk bijvoorbeeld aan een poster in het bushokje (abri), de flyer die je uitgereikt krijgt op straat of de reclamefolders die wekelijks op je deurmat verschijnen.

Maar ook promotiemateriaal als drinkbekers, keycords of pennen en de aankleding van een pand of beursmateriaal vallen onder print- en drukwerk. Je kunt print- en drukwerk voor verschillende doelen inzetten zoals voor zichtbaarheid, een informatieve boodschap, acties en campagnes.

Waarom blijft print- en drukwerk belangrijk?

Hoewel digitale media een belangrijke rol spelen in ons dagelijks leven en in veel opzichten efficiënter zijn, blijft het belang van offline print- en drukwerk bestaan vanwege de unieke voordelen die het biedt. Het vermogen om tastbare, visueel aantrekkelijke en diverse materialen te leveren, zorgt voor een waardevolle aanvulling. Met print- en drukwerk kun je blijven verrassen. Wij hebben voor jou acht voordelen van print- en drukwerk op een rijtje gezet.

Zintuigelijke impact

Kleuren, texturen en afwerkingen laten een blijvende indruk achter en wekken nieuwsgierigheid op. Met print- en drukwerk wordt jouw boodschap tastbaar en prikkelend gepresenteerd. Dit zorgt ervoor dat mensen sneller een verbinding maken met jouw drukwerk.

Met print- en drukwerk prikkel je meer zintuigen zoals je tastzintuig, reukzintuig, gehoor en je gezichtsvermogen. Print- en drukwerk laat dus een impact achter en kan ervoor zorgen dat je boodschap langer blijft hangen.

Toegankelijkheid

Print- en drukwerk is toegankelijker. In dit digitale tijdperk wordt vaak aangenomen dat iedereen digitaal vaardig is. Echter, blijkt uit recent onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek dat 80% van de Nederlanders ouder dan 12 jaar beschikt over digitale basisvaardigheden. Een resterend deel van de bevolking ondervindt moeite met de nieuwe digitale ontwikkelingen.

Bekijk dus goed wie je doelgroep is en hoe je deze kunt bereiken. Is jouw doelgroep grotendeels niet online te vinden? Dan is print- en drukwerk dé perfecte manier om jouw boodschap over te brengen.

Persoonlijk

In het digitale tijdperk is vrijwel alles online beschikbaar, wat enorm handig is. Toch kan deze vorm van communicatie erg onpersoonlijk aanvoelen. Print- en drukwerk daarentegen kan veel persoonlijker aanvoelen, omdat dit bij jou op kantoor of thuis op de mat valt. Het komt dus veel directer binnen. Hierdoor lijkt het nóg gerichter aan jou en dat kan extra versterkt worden door gebruik te maken van personalisatie en het gebruik van exclusief materiaal. Daarnaast hebben mensen de controle over welke informatie ze willen ontvangen via print- en drukwerk.

  • Voorbeeld: je ziet deze poster die wij gemaakt hebben voor het Festival voor stages en (bij)banen. De reden waarom je deze poster bekijkt is omdat je geïnteresseerd bent. Dit maakt print- en drukwerk persoonlijker.
Geloofwaardigheid

We bevinden ons in een tijd waarin nepnieuws aan de orde van de dag is en mensen overspoeld worden met enorme hoeveelheden online content. Print- en drukwerk wordt daarom vaak gezien als een betrouwbaardere bron van informatie. Een gedrukte publicatie komt over als meer legitiem en serieus. De tastbare aard ervan creëert een gevoel van betrouwbaarheid en authenticiteit, dit ontbreekt soms in online content.

Langere levensduur

Een digitale advertentie verdwijnt met een klik of na enkele seconden, maar een mooi vormgegeven brochure of magazine kan weken, maanden of zelfs jaren op een koffietafel liggen en steeds opnieuw de aandacht trekken. Een boodschap die in een gedrukte vorm verspreid wordt, kan een langdurige impact hebben op het publiek. Terwijl digitale media verloren gaat in de overload aan content op het internet, kan print een tastbare herinnering blijven.

Minder afleiding

Online worden we voortdurend overspoeld met meldingen, advertenties en andere afleidingen die onze aandacht opeisen. Printmedia biedt vaak een rustigere omgeving, waarin de lezer zich volledig kan concentreren op de inhoud van jouw boodschap, zonder voortdurende onderbrekingen.

Je begrijpt beter wat je leest

Volgens onderwijspsycholoog Paul Kirschner onthoudt je veel meer als je van papier leest. Je kan sneller lezen via een scherm, maar specifieke details onthoud je minder goed. Het globale verhaal van de tekst begrijp je, maar print- en drukwerk werkt beter om ervoor te zorgen dat je de informatie echt onthoudt. Printmedia stimuleren dieper begrip en langdurige herinnering.

  • Voorbeeld: je ziet deze advertentie die wij gemaakt hebben voor het Zomerspektakel aan het Meer. Op deze advertentie staat informatie over de line-up, de data en het bestellen van tickets. Je onthoudt deze informatie beter, omdat je deze details via papier leest.
Veel mogelijkheden

Print- en drukwerk biedt een scala aan mogelijkheden. Het helpt jouw bedrijf om jouw merk op unieke manieren te presenteren. Er zijn heel veel mogelijkheden in het ontwerpen van drukwerk: banners, folders, kleding, affiches, displays en nog veel meer. Drukwerk kan bijna overal in verwerkt worden en daarom zijn er eindeloze mogelijkheden.

Online versus offline

Print- en drukwerk en digitale communicatie kunnen elkaar goed versterken, mits de juiste kanalen en uitingen gecombineerd worden. Het zorgt niet alleen voor een interessante en gevarieerde marketingmix, maar ook voor het bereiken van een breder publiek. Print- en drukwerk zullen in de toekomst niet snel verdwijnen; binnen marketing draait het namelijk om het benutten van alle beschikbare middelen om jouw boodschap effectief over te brengen op jouw doelgroep.

Print- en drukwerk uitbesteden aan een specialist?

Er zijn duizenden bedrijven die constant de aandacht van mensen proberen te krijgen. Als je eenmaal deze aandacht gewonnen hebt, is behouden van deze aandacht een ware uitdaging. Wil jij graag een indruk achterlaten met jouw offline communicatie? Onze marketing- en designspecialisten staan klaar om jou te helpen bij het ontwikkelen van offline communicatie en print- en drukwerk, die de aandacht trekken en écht resultaat opleveren. Neem contact met ons op via design@sera.nl voor een vrijblijvend gesprek.

Inhoudsopgave

ARTIKEL GESCHREVEN DOOR

ANDERE ARTIKELEN

19 June 2024
Van stagiair tot partner: de groei van Jasper bij SERA

Mensen de kans geven om zich te ontwikkelen binnen het

17 June 2024
SEO is jouw sleutel tot online vindbaarheid

Wat is SEO? SEO staat voor Search Engine Optimization. In

16 May 2024
Wat kun je met Google Tag Manager?

Wat is Google Tag Manager? Google Tag Manager is een

Hoe kunnen we je helpen?

Heb je vragen over software, marketing of design? Of wil je ons gewoon graag spreken? Neem gerust contact met ons op. Je zit nergens aan vast.

  •  *
  •  *
  •  *
  •  *
  •  *
  •  *

“Bij SERA zijn we altijd hongerig om in een nieuwe uitdaging te bijten. Neem contact met ons op en daag ons uit. “

Jurre van Eyndhoven

Algemeen directeur