In de serie ‘Van concept tot product’ ontleden wij één van de meest leuke projecten van de afgelopen periode: de ontwikkeling van het nieuwe SERA.nl. Hoe hebben wij ons eigen fundament volledig opnieuw opgebouwd? Daar nemen we je stap voor stap in mee.
Dagelijks houdt SERA zich bezig met van alles en nog wat. Onder andere het werken aan (nieuwe) websites van en voor onze klanten. Samen komen we tot de kern van de organisatie. Zo brengen we hun merkverhaal zo goed mogelijk in kaart. De website is immers hét visitekaartje van jouw organisatie. Ook bij SERA mochten we ons visitekaartje eens vernieuwen. Ons kaartje is namelijk lang niet meer zo klein als 10 jaar terug 😉
Het leukste van SERA.nl vernieuwen was ook gelijk de grootste uitdaging: alles moest op de schop. De afgelopen jaren is SERA Business Design namelijk enorm gegroeid. Hierdoor bracht de oude website niet duidelijk genoeg meer over aan bezoekers waarvoor ze nou eigenlijk bij SERA terecht konden. Tijd voor een verandering dus. En als we iets doen, doen we het graag goed. Daarom zijn we bij het onderste stukje van ons fundament begonnen: het merk ‘SERA’.
Rebranding
Rebranding begint met afstand nemen. Het klinkt verleidelijk om te beginnen met wat je al weet over de organisatie, maar draai dat eens om. Begin juist niet bij wat je denkt te weten over de organisatie. Zeker als het om je eigen organisatie gaat is dat belangrijk.
Probeer je voor te stellen dat je een potentiële klant bent die onbekend is met de organisatie. Welke vragen heeft deze klant? Dit kunnen vragen zijn als:
- Wat doet deze organisatie?
- Waar kunnen ze mij mee helpen?
- Wat maakt deze organisatie uniek?
- Hoe pakken ze dingen aan?
En zo zijn er nog wel honderden vragen te bedenken. Onze tip: zet hier een aparte brainstormsessie voor op. Waarschijnlijk merk je dat het een stuk makkelijker is om vragen te bedenken dan antwoorden erbij te formuleren.
Neem bijvoorbeeld de eerste vraag: wat doet onze organisatie? Toen wij onszelf deze vraag stelden, kwamen we erachter dat niemand het lukte om kort en krachtig te antwoorden. In drie zinnen een antwoord formuleren zonder abstract te blijven, of een groot deel van onze dienstverlening buiten beschouwing te laten, bleek een stuk lastiger dan we dachten. Een uitdaging dus. Maar wel een belangrijke. Een bezoeker wil tenslotte wel antwoord op deze vraag. En het liefst zo snel mogelijk, zonder eerst een boekwerk te hoeven lezen.
Het merk-DNA
Het is belangrijk om als organisatie duidelijk voor ogen te hebben wat je merk-DNA is. Wellicht denk je nu, wat is dat? Dat leggen we je graag uit. Het merk-DNA van jouw organisatie geeft weer hoe jullie zaken aanpakken en welke normen en waarden belangrijk zijn. Een sterk uitgewerkt merk-DNA zorgt voor professionele aanwezigheid en uniformiteit binnen de organisatie. Heeft jouw organisatie een speels karakter? Of juist strikt zakelijk? Willen jullie vooral vastheid en betrouwbaarheid uitstralen? Of liever een flexibele meedenkcultuur?
Voor ons was dit één van de makkelijkere onderdelen van het project. Bij SERA weten we namelijk waar we voor staan. Dat zit al helemaal geworteld in ons DNA. Wat onze belangrijkste pijlers zijn?
- Klanten krijgen niet wat ze willen, maar wat ze nodig hebben.
Het belang van de klant staat bij ons voorop. Dit betekent dat wij de klant écht helpen, zelfs als dat betekent dat we de klant moeten overtuigen dat alles anders moet. - We zijn no-nonsense.
Bij ons kunnen klanten eerlijke en open communicatie verwachten, inclusief duidelijke prijzen. Geen trucjes en geen politiek spel, maar juist recht door zee. - We zijn direct.
Een goed resultaat staat altijd voorop. Hierbij durven we indien nodig het conflict aan te gaan. Dat doen we met directe communicatie; een goede dosis ‘niet lullen, maar poetsen’. - We zijn rebels.
Out of the box denken past bij ons. Een ‘we kunnen het beter en zullen het bewijzen’ houding die af en toe een tikkeltje controversieel is. Ons rebelse karakter is misschien wel de sterkste drijfveer van ons succes. Al onze teamleden beschikken over een gezonde dosis ‘rebelsiteit’.
Onze tip: ga je voor jouw organisatie aan de slag met het uitzoeken van DNA-aspecten? Probeer dan echt eerlijk te zijn. Je wil niet de zoveelste organisatie zijn die met de kernwaarde ‘Innovatief’ denkt een goed DNA te hebben. Zorg dat je DNA weerspiegelt wie jullie zijn en dat iedereen binnen jouw organisatie zich hierin kan vinden. En niet geheel onbelangrijk: wees vooral niet bang om het merk-DNA van jouw organisatie met de buitenwereld te delen.
De huisstijl
Dan komen we op het volgende: de huisstijl. Een huisstijl is essentieel voor een organisatie. Heb je een herkenbare en goed doordachte huisstijl? Pas deze dan ook consistent toe in al je uitingen. Dan kan je een groot deel van je merk-DNA al passief doorgeven aan jouw doelgroep.
Probeer bij het ontwikkelen van een huisstijl dus niet puur een unieke grafische stijl te vinden, maar pak juist verschillende factoren van je merk-DNA. Kijk vervolgens hoe al deze factoren vertegenwoordigd kunnen worden in je huisstijl. Binnen ons design team werken we hiervoor vaak met een zogenaamde ‘style tile’. Dit is een blok waar je de belangrijkste grafische elementen in vastlegt:
Is jouw organisatie ook toe aan rebranding? Of ben je nieuwsgierig naar de rest van het proces? Houd SERA dan in de gaten. Volg onze serie ‘Van concept tot product’ en treed in onze voetsporen.
De volgende keer: webdesign