Marketing
16 May 2024

Wat kun je met Google Tag Manager?

Ben je op zoek naar een manier om je website te optimaliseren voor zowel bezoekers als zoekmachines? Maak kennis met Google Tag Manager: jouw nieuwe handige tool op het gebied van websiteoptimalisatie. Deze handige tool helpt je met het overzichtelijk beheren van tags – kleine stukjes code die informatie verzamelen en doorsturen naar andere platforms zoals Google Analytics. Maar wat kun je eigenlijk allemaal met Google Tag Manager?
Wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager is een gratis tool van (ja, de naam zegt het al) Google. Met deze tool kun je op je website eenvoudig tags toevoegen, wijzigen of verwijderen. Op deze manier kun je alle gebeurtenissen binnen jouw website tracken en al je trackingcodes verzamelen op een locatie binnen jouw website. Dit betekent dat je met de Tag Manager ook tracking tools als Google Analytics of Meta Pixel kunt beheren.

Google Tag Manager maakt je marketing makkelijker, doordat het bijdraagt aan zoekmachineoptimalisatie. Om gebruik te kunnen maken van Google Tag Manager, moet je eenmalig de Tag Manager code op al je pagina’s plaatsen.

Wat zijn tags?

Maar wat zijn tags? Tags zijn een soort labels, sleutelwoorden of termen waarmee bezoekers en zoekmachines sneller een website of webpagina kunnen vinden. Het gebruiken van tags zijn onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Tags zijn als het ware ‘wegwijzers’ voor zowel bezoekers als zoekmachines. Het is een manier om content te categoriseren. Je gebruikt tags om gebeurtenissen, zoals klikken en weergaven, te meten op jouw website.

Onderdelen van Google Tag Manager

Google Tag Manager heeft verschillende onderdelen. Het is goed en handig om het onderscheid hiertussen te weten, en te begrijpen wat deze onderdelen inhouden.

Data Layer

De Data Layer dient als een opslagplaats voor gegevens die relevant zijn voor het bijhouden van gebeurtenissen en gebruikersinteracties op je website. Hierin begint het: in deze database worden alle acties verzameld die op jouw website uitgevoerd zijn.

GTM Container

Dit is een verzameling van tags, triggers, variabelen en gerelateerde configuraties die op een bepaalde website of app zijn geïnstalleerd. Hierin kun je onder andere triggers, variabelen en tags gebruiken om specifieke data uit de Data Layer te kunnen lezen. Het biedt een centrale locatie voor het beheren, implementeren en bijwerken van trackingcodes en scripts op een website.

Trigger

Een trigger binnen Google Tag Manager is hetgeen wat je meet zoals een klik, websitebezoek of andere actie. Triggers zijn essentieel voor het controleren van de gebeurtenissen op een website en het bepalen van het juiste moment om een tag te activeren.

  • Voorbeeld: je wil het aantal klikken op een button meten. Dan is de trigger een klik op de button.
Variabelen

Een variabele is hetgeen wat de trigger specifiek maakt. Wil je bijvoorbeeld niet al je pagina’s tracken, maar één specifieke pagina? Dan kun je dit aangeven met een variabele.

Voor- en nadelen van Google Tag Manager

Google Tag Manager heeft verschillende voordelen, maar kent ook een aantal nadelen. Wij sommen ze hieronder voor je op:

Voordelen

Hieronder benoemen we de voordelen van Google Tag Manager:

  • Google Tag Manager is volledig gratis. Net zoals Google Analytics kun je Google Tag Manager ook kosteloos gebruiken.
  • Je pagina’s laden sneller. In plaats van losse tags te plaatsen gebruik je nu maar één code en dat is de Google Tag Manager container.
  • Het is erg gebruiksvriendelijk en de mogelijkheden zijn eindeloos. Je kunt alle tags en scripts beheren vanuit één centrale plek. Nieuwe tags kun je snel plaatsen en bestaande tags kun je makkelijk aanpassen. Daarnaast hoef je geen codeer-skills hiervoor te hebben.
  • Het bespaart tijd. Je hoeft nu geen developer meer in te schakelen en te wachten totdat die de klus geklaard heeft.
  • Het herkent direct foute codes. Dit systeem is slim genoeg om alle tags te controleren op fouten voordat deze officieel live gaan.

Nadelen

Ontdek ook de nadelen van Google Tag Manager. Hieronder staan enkele punten om in je gedachten te houden:

  • Google biedt geen persoonlijke service voor Google Tag Manager. Maar… mocht het jou niet lukken, dan kun je ons altijd inschakelen ;).
  • Je moet er in het begin tijd insteken. Het opbouwen neemt tijd in beslag, maar als het eenmaal staat dan krijg je er veel voor terug en kun je juist weer tijd besparen.
  • Google Tag Manager heeft een hoge foutgevoeligheid. Het herkent direct foute keuzes, je moet dus nauwkeurig zijn om Google Tag Manager te laten werken.

Hoe werkt Google Tag Manager?

Is Google Tag Manager geheel nieuw voor je? Geen probleem! Wij nemen jou stapsgewijs mee in een korte rondleiding door het platform.

Stap 1: Account aanmaken

Als je voor het eerst gebruik wil maken van Google Tag Manager dan moet je een account aanmaken.

  1. Ga naar Google Tag Manager en klik op de blauwe knop links onderaan ‘kosteloos aan de slag’. Vervolgens wordt er gevraagd om een account en een container aan te maken.
  2. Geef een naam aan je account, kies een land en geef een container een naam.
  3. Selecteer vervolgens ‘web’. Heb je dit gedaan? Klik dan op ‘create’.

Stap 2: Google Tag Manager code op je eigen website plaatsen

Zoals al eerder benoemd: moet je om de tool te kunnen gebruiken eenmalig de Tag Manager code op al je pagina’s plaatsen. Na het aanmaken van je account en container krijg je twee codes die je op elke pagina van je website moet plaatsen.

  1. Kopieer het eerste stukje van deze code, plak deze vervolgens na de opening van de <head>-tag.
  2. Kopieer vervolgens het tweede gedeelte van de code en plak deze na de opening van je <body>-tag.
  3. Doe dit proces vervolgens op iedere pagina.

Stap 3: Google Tag Manager ontdekken

Raak bekend met het overzicht van de Google Tag Manager.

Tip: Ga overzichtelijk te werk. Het is handig om, voordat je aan de slag gaat met GTM, een bepaalde structuur aan te houden voor de benaming van tags.

Stap 4: Aan de slag gaan

Je gaat nu aan de slag met tags instellen.

  1. Ga in het overzicht naar Tags en selecteer ‘Nieuw’. Hierna kun je een Tag instellen en een Trigger eraan toevoegen om de tag te activeren.
  2. Daarna kun je een Tag instellen. Dit doe je door Tagconfiguratie te selecteren en openen.
  3. Hierna krijg je een scherm te zien waarbij je een type tag kan kiezen. Kies hierbij de tag naar voorkeur.
  4. Nu kom je weer terug op het oude overzicht, maar nu zie je dat er een Tag aan toegevoegd is. Stel deze in naar eigen voorkeur.

Stap 5: Test je tags

Het is belangrijk om je tags te checken. Google Tag Manager heeft een hoge foutgevoeligheid, een klein spelfoutje kan ervoor zorgen dat je tag niet werkt. Je kunt je tag testen via de optie preview (voorbeeld) modus, rechtsboven in je werkruimte.

Schakel een specialist in

Er zijn talloze mogelijkheden met Google Tag Manager. Daarom kan het lastig zijn om te bepalen wat de juiste strategie is voor jouw bedrijf. Ben je benieuwd naar de kansen en mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem vrijblijvend contact op met onze specialisten via marketing@sera.nl!

Inhoudsopgave

ARTIKEL GESCHREVEN DOOR

ANDERE ARTIKELEN

19 June 2024
Van stagiair tot partner: de groei van Jasper bij SERA

Mensen de kans geven om zich te ontwikkelen binnen het

17 June 2024
SEO is jouw sleutel tot online vindbaarheid

Wat is SEO? SEO staat voor Search Engine Optimization. In

2 May 2024
De geschiedenis van SERA Business Design

Wij begonnen in 1990 onze reis als softwarebedrijf. Vandaag de

Hoe kunnen we je helpen?

Heb je vragen over software, marketing of design? Of wil je ons gewoon graag spreken? Neem gerust contact met ons op. Je zit nergens aan vast.

  •  *
  •  *
  •  *
  •  *
  •  *
  •  *

“Bij SERA zijn we altijd hongerig om in een nieuwe uitdaging te bijten. Neem contact met ons op en daag ons uit. “

Jurre van Eyndhoven

Algemeen directeur