De afgelopen jaren is het Zomerspektakel aan het Meer uitgegroeid tot een waar begrip in Alphen aan den Rijn en omstreken. Bij zo’n groot festival komt ook veel aandacht voor marketing en communicatie kijken.
Het Zomerspektakel aan het Meer trekt jaarlijks 70.000 bezoekers in één weekend. Traditiegetrouw is de vrijdagavond betaald en zijn de zaterdag en zondag gratis toegankelijk. Een goed verkochte vrijdagavond is cruciaal om het festival op deze manier te kunnen blijven organiseren. De organisatie heeft dus een keihard doel: de vrijdagavond uitverkopen. Een goed doordacht plan op het gebied van marketing en communicatie is hierbij onmisbaar.
Als mediapartner pakt SERA de volledige marketing en communicatie op, uiteraard in samenwerking met het bestuur. Voor de marketingstrategie dienen data en cijfers als uitgangspunt. Zo zochten we uit hoeveel tickets er voor de vorige edities waren verkocht en in welke regio’s. Ook ontwikkelden we een nieuwe website en richtten we alles in voor e-mailmarketing en automation. De nieuwe huisstijl en nieuwe kleuren vormden hiervoor de basis.
Een ander belangrijk onderdeel waarmee we aan de slag gingen was een social media strategie. Als basis hiervoor deden we doelgroepenonderzoek. Wat vinden festivalgangers leuk en interessant? En wat doen concurrenten? Dit onderzoek dient als basis voor de organische en betaalde campagnes. Waar we ons met de organische content richten op bereik, draait het bij de betaalde social media campagnes juist om het stimuleren van ticketverkoop in Alphen aan den Rijn en ver daarbuiten.
Zoals bij elke strategie weet je pas of het werkt als je er daadwerkelijk mee aan de slag gaat. Het is dan ook een voordeel dat de uitvoer van de marketing- en social media strategie bij ons ligt. Van design en social media tot aan de mailings en persberichten die worden verspreid. Zo kunnen we continu bijschaven en bijsturen. Hoe loopt de campagne? Gaat het goed met de kaartverkoop? Hoe kunnen we dingen aanvullen? En op welke ontwikkelingen kunnen we inspelen?
We zijn overigens niet alleen betrokken bij het maken van de content voorafgaand aan het Zomerspektakel aan het Meer. Ook tijdens het festival stellen we het hele weekend een team beschikbaar voor het maken van social media content en het beheren van alle social media kanalen. Zo gaat het Zomerspektakel aan het Meer écht leven, zowel binnen als buiten het evenemententerrein.