Jong en oud in beweging krijgen. Hiervoor investeer jij als sportbedrijf graag in het verhuren van jouw (sport)accommodaties. Om dat goed en efficiënt te regelen, is een gebruiksvriendelijk en overzichtelijk systeem waar selfservice centraal staat onmisbaar. Daarom stapte Sportservice Veenendaal over op SERA Dataduiker, een product van SERA Business Design.
Sinds twaalf jaar maakt Sportservice Veenendaal geen onderdeel meer uit van de gemeentelijke organisatie, maar zijn ze actief als zelfstandig sportbedrijf. Ze beheren niet alleen zwembad De Vallei, maar zetten ook actief in op het verhuren van binnensportaccommodaties. Directeur Frank Hafkamp: “In totaal beheren we vijftien zalen, verspreid door Veenendaal. Overdag maken scholen hier vooral gebruik van. In de avonduren en weekenden zijn het juist de sportverenigingen die de accommodaties gebruiken voor hun trainingen en wedstrijden.”
1. De overstap
Om dit in goede banen te kunnen begeleiden, maakte Sportservice Veenendaal de overstap naar recreatiesoftware SERA Dataduiker. “Dat proces ga je echt samen aan. Je stapt namelijk niet van de ene op de andere dag over op nieuwe software. Het heeft niet alleen impact op je bedrijfsvoering en al je medewerkers, maar ook op al je bezoekers.”
Hafkamp vervolgt: “Gelukkig konden we in dit proces rekenen op de kennis en ervaring van SERA. Bij sommige leveranciers zitten hun medewerkers zo diep in de technische materie, dat ze niet stilstaan bij hoe we iets gebruiken en waarom we dit zo doen. SERA heeft niet alleen het technische deel op orde, maar is ook in staat om zich te verplaatsen in onze bedrijfsprocessen en wat het voor onze bezoekers en huurders betekent. Dat was voor ons erg waardevol.”
2. Gemak voor huurders en medewerkers
De overstap naar SERA Dataduiker ging voor Sportservice Veenendaal gepaard met de ambitie om een aantal bedrijfsprocessen te verbeteren. Investeren in selfservice vormde hierbij een belangrijk uitgangspunt. “Selfservice maakt onze dienstverlening sneller, makkelijker en efficiënter”, stelt Hafkamp. “Dat zit hem vooral in een stukje gemak, zowel voor onze huurders als onze medewerkers.”
De MIJN-Omgeving is hiervoor essentieel. “Scholen en sportverenigingen beheren hier hun boekingen, aanvragen, prijsafspraken, facturen en contracten. Een verhuurmoment annuleren kunnen ze ook zelfstandig regelen. En wil je vanavond badmintonnen in één van onze sporthallen? Dan reserveer je eenvoudig online een zaal. Onze medewerkers zien de actuele beschikbaarheid van alle verhuurde locaties en activiteiten altijd terug in een overzichtelijke planning.”
3. Toegangsbeheer op afstand
In de oude situatie werkte Sportservice Veenendaal met borg en fysieke sleutels. “Soms moest een huurder half Veenendaal door om de sleutel op te halen voor een accommodatie die eigenlijk om de hoek is. En omdat je met mensen te maken hebt, gebeurde het ook wel eens dat de sleutel niet op het juiste moment klaar lag. Dat gaat tegenwoordig anders door een koppeling met toegangsbeheer. De juiste mensen krijgen nu op het juiste moment toegang tot de juiste accommodatie met een QR-code, pas of pincode. Tussenkomst van een medewerker is niet meer nodig. Dat werkt erg prettig.”
4. Een betrouwbare partner
Sportservice Veenendaal heeft met de implementatie van SERA Dataduiker stappen kunnen zetten op het gebied van selfservice. En daar willen ze de komende jaren op voortbouwen. “Het fundament staat nu. Vanuit daar willen we doorontwikkelen. Als organisatie kijken we namelijk met oog voor onze bezoekers voortdurend naar waar het beter kan. En deze mentaliteit herkennen we ook bij SERA. We zien in SERA een betrouwbare partner die door wil blijven ontwikkelen en hiervoor ook met ons in gesprek gaat. Dat maakt dat we de toekomst met vertrouwen tegemoet zien.”