WoerdenSport voor een uitdaging: bezoekers konden belangrijke informatie niet duidelijk terugvinden op de website. Een datagedreven herstructurering van de website bood uitkomst om de website niet alleen gebruiksvriendelijker te maken, maar ook conversiegerichter.
WoerdenSport beheert twee zwembaden: zwembad Batenstein in Woerden en zwembad H2O in Harmelen. Informatie en roosters voor beide zwembaden zijn ondergebracht op één website. Maar wat bleek? Bezoekers stonden regelmatig op de verkeerde tijden bij het verkeerde zwembad. Uit feedback van bezoekers bleek ook dat de website gebruiksvriendelijker kon. WoerdenSport zocht daarom naar een manier om hun website te herstructureren op basis van concrete data. Conversie optimalisatie bood uitkomst.
Voor het herstructureren van de website begonnen we bij de basis: data verzamelen over het gedrag van websitebezoekers. Met behulp van tools als Google Analytics 4 en Hotjar kwamen we erachter dat bezoekers geen duidelijke flow bewandelden, niet gemakkelijk bij een conversie uitkwamen, informatie miste doordat ze niet scrolden op de pagina, gemiddeld meer dan 7 kliks nodig hadden voordat ze hadden gevonden wat ze zochten, en veel gebruikmaakten van de zoekfunctie. Deze data, aangevuld met kwalitatief onderzoek, onderstreepten dat herstructurering van de website nodig was.
Na het verzamelen van de data hebben we WoerdenSport bijgestaan in het creëren van de nieuwe customer journey die bezoekers moeten doorlopen. Aanvullend daarop hebben we nieuwe designelementen voor de website gemaakt. Denk aan een geoptimaliseerde header, accordeons voor compacte informatiepresentatie, en navigatie die gebruikers aanmoedigt te scrollen naar de juiste plek op de pagina. Bij het opnieuw vullen van de website hebben we WoerdenSport twee dagen ondersteund op locatie.
Al snel na de herstructurering werd duidelijk dat bezoekers de website als gebruiksvriendelijker ervaren. De website vereist nu minder kliks om tot een eindpunt te komen, een verbetering die direct herleidbaar is uit de data van Google Analytics en Hotjar. Het redesign heeft het aantal pagina’s met 28% gereduceerd, zonder dat belangrijke content ontbreekt. Bovendien vinden bezoekers nu in 4 kliks hun weg naar een conversie, en is er een toename van 20% in scrollgedrag waardoor informatie beter zichtbaar is. WoerdenSport heeft nu dus niet alleen een gebruiksvriendelijkere website, maar ook een meer conversiegerichte website.